6. 9. 2015

Snídáme....



Tento článek není úplně ten klasický, na který jste zvyklí :-) Není to až tak o množství jednotlivých surovin a postupu přípravy, ale berte to třeba, možná jako inspiraci, nebo jen nahlédnutí do naši běžných i trochu svátečních rán :-)

Říká se, že snídaně je základ dne a s tím se i já zcela ztotožňuji :-) Nebylo to tak vždycky a i dnes se mi jednou za čas stane, že snídani ráno prostě "nestihnu" :-). Ale snažím se, aby to nebylo moc často,  a tak se i děje!

Byly doby, kdy jsem si vystačila s kaiserkou potřenou žervé a plátkem šunky. V poslední době mi ale kvalita šunky nepřišla úplně dobrá a rozhodla jsem se, že zkusím
něco jiného :-)

Přešla jsem na trochu "zdravější" styl a je pravda, že mi to moc vyhovuje! Ráno mi není líto času, stát u plotny a péct např. ovesnou placku, nebo vařit kaši :-) Naopak, vždy se těším, co dobrého se z toho vyklube :-). Skvělé je, že moje výtvory chutnají i manželovi, i když ten se tím vždy jen "doplácne" po své obvyklé dávce :-)

A abych nezůstala jen u té zdravější verze snídaně - také si občas dopřeju něco jiného,  než svoje vločky :-) Máme moc rádi společné snídaně, kdy si uděláme např. smažená vajíčka s opečeným toastem a užíváme si volného rána :-). 





Anglická snídaně



Tuto snídani ocenil zejména můj manžel, pro kterého jsem snídani připravovala :-) Já se spokojila s méně kaloriemi :-)
Anglická snídaně =  staletá britská tradice oblíbená po celém světě! 
Její základ tvoří klobása, fazole v rajčatové omáčce, slanina, vajíčka ( ta jsem, zaujatá a pohlcená přípravou, uplně zapomněla, ač jsem měla jedno připravené na lince - ale položila jsem na něj papírový sáček - nebylo vidět a tak holt nebylo), rajčata a houby.
K tomu čerstvou bagetku, nebo toast, šálek čaje a čerstvě vymačkaný džus.... kdo by neochutnal :-)

Asi není zapotřebí popisovat postup přípravy. Já jsem dala, kromě fazolí, vše na jednu pánev a "grilovala" na středním plameni na sucho, dokud nebylo vše vybarvené krásně dozlatova :-).


Pečená placka z ovesných vloček



A toto je zase můj šálek kávy :-) Přiznám se, že na této snídani "ujíždím" právě teď uplně nejvíc. Moc mě baví pestrost a rozmanitost každé jedné snídaně :-) Díky sezóně a čerstvému ovoci, máte téměř neomezenou možnost, jak si každý den připravit další a další neokoukanou pochoutku, která vás dokonale zasytí a uděláte dobře i svému tělu :-)

Na jednu placku budete potřebovat:
30g ovesných vloček
půl banánu
5g chia semínek ( pokud nemáte, nic se neděje)
hrst slunečnicových semínek
1 jogurt ( můžete použít bílý, ale já dávám ovocný  - nejraději lesní směs, placka mi tak přijde ještě lepší)
ovoce dle chuti a nálady 

Troubu si předehřejeme na 180 stupňů.
Do misky si nasypeme vločky, přidáme pokrájený banán, který vidličkou rozmačkáme a smícháme s vločkami. 
Přidáme chia a slunečnicová semínka a 3/4 jogurtu ( je to zhruba 80g). Vše důkladně promícháme.

Plech si vyložíme pečícím papírem a na něj vlijeme ovesnou směs, kterou vytvarujeme do tvaru kruhu. Dáme do trouby a pečeme 15 minut. 

Když je placka hotová, opatrně sejmeme pečící papír a přendáme na talíř. Celou plochu si potřeme zbývajícím jogurtem a dozdobíme ovocem :-)














Smažená vajíčka



Další z našich oblíbených společných snídaní, kterou si vychutnáváme, pokud jsme všichni doma hlavně v neděli ráno :-). Je to takový náš malý rituál :-).
Vajíčka dělám na másle a bez cibule :-) Manžel má raději řidší, pro sebe a pro syna je na pánvi nechávám o chvilinku déle. 
Ještě když jsou vajíčka horká, posypu je nahrubo nastrouhaným čedarem a nasekanou petrželkou :-) Tu dosypu i na chléb :-) Zkoušeli jste také se sýrem? Je to obrovká dobrota :-)


Moje kaše :-)



Není to úplně tak dlouho, co jsem objevila kouzlo kaší - a tím nemyslím zrovna tu
 krupicovou :-). 
Na trhu je bezpočet druhů, ze kterých můžete vybírat... ať už je to špaldová, rýžová, ovesná, jáhlová, pohanková, nebo třeba vícezrnná, která je zatím moje TOP.  Instantní kaše seženete v každém obchůdku se zdravou výživou. 
Kaši si můžete připravit i s vodou, ale já rozhodně doporučuji s mlékem. Začněte tím klasickým kravským, plnotučným a pak můžete zvolna zkusit přejít např. na mandlové, rýžové apod... :-).
Ke kaším se tato mléka skvěle hodí, protože jejich samotná chuť je dobrá, ale to pravé kouzlo spočívá právě v jejich ochucení :-).  
Jako sladidlo používám nejčastěji agávový sirup, nebo med. Dobrý je také datlový sirup ( hezky kaši obarví), nebo např. javorový.
Moc dobré je také, když si do kaše už při vaření přidáte ovoce, ať už je to nastrouhané jablko, nebo hruška, či rozmačkané maliny, jahody, nebo banán..... Fantazii a chuti se meze nekladou :-).
Příprava samotné kaše je velmi snadná a poměrně rychlá :-)

Necelý hrníček mléka si naliju do hrnce a nechám ohřát na středním plameni. Poté přisypávám po lžících sypkou směs. Záleží, jak chcete mít kaši hustou, já dávám množství od oka.... cca 3-5 větších lžic. Společně s tím můžeme přidat sladidlo, popř. ovoce. Za stálého míchání přivedeme kaši k požadované hustotě. Vlijeme do připravené misky, nebo talíře a dozdobíme ovocem, semínky, kokosem..... 
Moc dobré je také dát doprostřed kaše obdelníček čokolády - krásně se rozteče a vy si pochutnáte ještě víc :-)





A pokud nemáte při ruce zrovna instantní kaši, zkuste to s klasickými ovesnými vločkami :-) Postup je uplně stejný a výsledek výborný :-) A příchuť hruška/ostružiny... ideální do následujících dní :-)





Chia pudink




Chia semínka pocházejí ze šalvěje hispánské - byliny rostoucí v horských oblastech střední Ameriky. 
Jsou výborná jako zdroj energie, obsahují vysoký obsah vlákniny, vápníku, antioxidanty a omega 3 nenasycené mastné kyseliny.
Semínka na sebe váží vody a při styku s tekutinou vytvoří hustý gel. Nemají žádnou specifickou chuť a tak je můžete přimíchat do různých koktejlů, pomazánek, cereálních kaší atd.

Připravit tzv. chia pudink není vůbec složité. V mísce smícháte:
60g chia semínek
250ml mléka ( kravského, nebo můžete zaexperimentova např. s  mandlovým)
podle chuti můžete ( i nemusíte) přidat rozmixované jahody, maliny, banán....

Misku dáme do lednice - nejméně na 4 hodiny, ale ideálně přes noc. Semínka do rána krásně nabobtnají a tekutina zhoustne - pudink se podařil :-) Pokud byste měli hmotu moc řídkou, stačí trošičku slít zbylou tekutinu .







Mug cake



Další dobrotu z ovesných vloček, tentokrát zapečenou během pár minut v mikrovlnce si můžete připomenout zde :-)


Lívanečky


A když máme chuť na sladké, tak většinou máme upečen nějaký dobrý koláč a když ne,  lívanečky s ovocem to jistí :-) Recept na tuto sladkou bombu naleznete zde :-).

A v neposlední řadě  musím doplnit jídlo, které miluji od dětství a mohla bych ho jíst téměř pořád :-) Jsou to palačinky, které si v poslední době oblíbil hlavně náš synek a k snídani si je i on občas vyžaduje :-)



2 komentáře :

  1. Teda Štěpánko, sliny se mi sbíhají, jen to vidím.
    A mám opět námět na reportáž:-) Nemohla by jsi udělat podobný speciál na téma "přijde domů návštěva"? Nějaké typy na jednohubky, chlebíčky a třeba něco sladkého?
    Děkuji a budu se těšit na další krásné fotky!

    OdpovědětVymazat
  2. Jiři, něco podobného mám také v hlavě, jen musím počkat na nějaké rodinné oslavy, abych sesbírala fotky a taky musim posbírat inspiraci :-)

    OdpovědětVymazat